Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat, săptămâna trecută, hotărârea definitivă în dosarul în care CNSAS a cerut constatarea calității de lucrător al fostei Securități în cazul consilierului județean PSD Nicolae Vitan.
ICCJ a menținut sentința din 2019 a Curții de Apel București, potrivit căreia Nicolae Vitan a fost lucrător al Securităţii în sensul art. 2 lit. a) din O.U.G. nr.24/2008, care prevede că lucrător al Securității este orice persoană care, având calitatea de ofițer sau de subofițer al Securității sau al Miliției cu atribuții pe linie de Securitate, inclusiv ofițer acoperit, în perioada 1945-1989, a desfășurat activități prin care a suprimat sau a îngrădit drepturi și libertăți fundamentale ale omului.
Din hotărârea instanței de fond reiese că Nicolae Vitan a fost angajat al fostei Securități cu gradul de locotenent (1984), respectiv locotenent major (1988), și a întocmit documente în dosarul unui angajat al unei întreprinderi miniere care era supravegheat informativ pentru că „fusese semnalat cu comentarii dușmănoase la adresa politicii partidului și statului”.
„Pârâtul a întocmit și a semnat un Plan de măsuri din data de 12.11.1985, în vederea documentării întregii activități a persoanei urmărite, a clarificării intențiilor acestuia și ce anume îl determină să se manifeste negativ, propunând următoarele sarcini: documentarea asupra activității obiectivului în vederea prevenirii purtării de noi discuții care să influențeze negativ și ceilalți colegi de muncă; stabilirea prin mijloacele muncii de securitate dacă acesta are un scop anume, scop ce determină să facă comentarii negative; să se stabilească dacă mai sunt și alte persoane care îi împărtășesc ideile și verificarea acestora; prevenirea intenției de evaziune a lui și a copiilor săi, sau încercarea de a determina alte persoane să părăsească în mod fraudulos țara.
De asemenea, a dispus executarea mai multor măsuri împotriva lui B.G: încadrarea informativă cu informatorul “S” pentru a stabili: dacă acesta face în continuare comentarii negative și la ce anume se referă; dacă comentariile pe care le face sunt adresate la mai mulți colegi de muncă, cine sunt aceștia și care este atitudinea lor; sursa va fi instruită să semnaleze dacă în anturajul acestuia mai sunt și alte persoane care comentează negativ anumite aspecte sau dacă în rândul lor se vehiculează ideea trecerii frauduloase a frontierei de stat; dirijarea și instruirea sursei “I” să semnaleze care este comportamentul obiectivului la domiciliu; interceptarea corespondenței interne și externe a obiectivului în scopul stabilirii naturii legăturilor pe care le are cu rudele în exterior.
Conform documentelor aflate la dosarul xxxxxx, respectiv a notelor informative primite de către pârât în calitate de ofițer de legătură (filele 9-13, 15) și declarațiilor colegilor de serviciu (filele 16-20), măsurile dispuse de acesta au fost puse în aplicare.
Prin realizarea măsurilor trasate, respectiv dirijarea informatorilor pentru a furniza informații despre viața personală, comentarii și relații ale persoanei respective, acesteia i s-a încălcat dreptul la viață privată”, se arată în document.
Nicolae Vitan, președinte al Comisiei de etică și integritate a PSD Olt, se află la cel de-al treilea mandat de consilier județean. Fostul securist conduce în cadrul Consiliului Județean Olt exact comisia de specialitate printre ale cărei domenii de activitate se numără respectarea drepturilor omului.