miercuri, decembrie 13 www.impactinolt.ro

Azi primari inculpaţi, mâine „dezincriminaţi”

Posibila adoptare a ordonanţei de urgenţă privind modificarea Codului penal este aşteptată cu nerăbdare şi de câţiva primari din Olt, trimişi în judecată pentru abuz în serviciu sau conflict de interese. Prin grija colegilor pesedişti din guvern, aleşii ar putea scăpa de dosare.

Dintre actualii primari olteni în funcţie, doi sunt trimişi în judecată pentru conflict de interese – Alexandru Chirea, primarul comunei Rusăneşti, şi Costea Vasile, primarul comunei Coteana.
Primarul comunei Rusăneşti este acuzat că şi-a ajutat fiul să intre în posesia unei părţi însemnate din islazul comunal, iar primarul comunei Coteana pentru că pe vremea când era viceprimar i-a dat fratelui său, prin încredinţare directă, nişte contracte.
În actuala legislaţie, conflictul de interese este definit ca „fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, a îndeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-a obţinut, direct sau indirect, un folos patrimonial pentru sine, pentru soţul său, pentru o rudă ori pentru un afin până la gradul II inclusiv sau pentru o altă persoană cu care s-a aflat în raporturi comerciale ori de muncă în ultimii 5 ani sau din partea căreia a beneficiat ori beneficiază de foloase de orice natură”.
Prin ordonanţă, conflictul de interese devine “fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, a îndeplinit un act ori a participat la luarea unei decizii prin care s-au obținut, direct sau indirect, foloase patrimoniale necuvenite, pentru sine, pentru soțul său, pentru o rudă ori pentru un afin până la gradul II”.

Precizarea adusă prin ordonanţă, că foloasele patrimoniale trebuie să fie “necuvenite” pentru a exista conflictul de interese, schimbă total lucrurile, Parchetul General precizând că modificarea textului echivalează practic cu o dezincriminare a acestei infracţiuni.
Avocaţii inculpaţilor ar putea demonstra fără nici un fel de probleme că folosul nu este unul necuvenit, ci din contră – orice primar care atribuie un contract finanţat din fonduri publice unei rude va putea invoca faptul că ruda respectivă s-a achitat de obligaţiile din contract, deci folosul este cuvenit. Ca atare, la Coteana n-ar mai fi conflict de interese încredinţarea directă a contractelor către frate, că doar fratele a încasat ca urmare a prestaţiei, iar la Rusăneşti şi fiul primarului are animale, deci se cuvine să primească cu sprijinul tatălui primar 127 de hectare din totalul de 370 ale islazului comunal…

Alţi doi primari sunt trimişi în judecată pentru abuz în serviciu – Pantelie Rotaru, primarul oraşului Drăgăneşti, şi Florian Constantin, primarul comunei Izvoarele. Primul este acuzat că şi-a reparat maşina pe banii primăriei, celălalt că a luat un împrumut pentru finanţarea unei lucrări fix de la firma care executa lucrarea. Dacă se adoptă ordonanţa, şanse reale să scape de dosarul de abuz în serviciu are Pantelie Rotaru.
Potrivit actualei legislaţii, abuzul în serviciu este „fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă sau o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice” şi se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.
Proiectul ordonanţei redefineşte însă abuzul în serviciu drept „fapta funcţionarului public care, în exercitarea serviciului, nu îndeplineşte un act sau îndeplineşte un act contrar legii şi prin aceasta cauzează o pagubă materială mai mare de 200.000 lei unei persoane fizice sau unei persoane juridice”.
Cum în cazul primarului oraşului Drăgăneşti prejudiciul este de „doar” 12.590 lei, deci sub pragul de 200.000 lei prevăzut de ordonanţă, în sarcina acestuia nu s-ar mai putea reţine infracţiunea de abuz în serviciu, aşa cum este ea redefinită, ar rămâne probabil doar o mică „găinărie”…

Ceva mai ghinionist, Florian Constantin, primarul comunei Izvoarele, depăşeşte limita de 200.000 de lei.
Potrivit rechizitoriului, “inculpatul a obţinut nelegal fonduri pentru finanţarea lucrării de construcţii vizând proiectul „Campus Şcolar la Şcoala de Arte şi Meserii Izvoarele, jud. Olt”, creând astfel o pagubă în patrimoniul comunei Izvoarele, în cuantum de 216. 002,92 lei”.
Chiar dacă nu reuşeşte să demonstreze în instanţă că paguba a fost mai mică de 200.000 de lei şi să scape astfel de acuzaţia de abuz în serviciu, primarul comunei Izvoarele ar beneficia totuşi de prevederile ordonanţei. Potrivit modificărilor propuse, pedeapsa pentru abuz în serviciu nu ar mai fi închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică, ci închisoare de la 6 luni la 3 ani sau amendă.

Stabilirea unui prag de 200.000 de lei până la care se poate prejudicia un buget local fără a fi abuz în serviciu şi micşorarea semnificativă a pedepsei nu sunt însă singurele modificări aduse articolului 297. Cireaşa de pe tort este că „acţiunea penală se pune în mişcare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate”. Mai pe scurt, dacă primarul în funcţie prejudiciază bugetul local, primăria, adică tot el, ar trebui să facă plângerea. Îndrăzneşte să crezi că se poate…


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.